DEBATA O WAŻNYCH SPRAWACH – OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE, A TRADYCYJNE OCENY.
DEBATA O WAŻNYCH SPRAWACH
– OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE, A TRADYCYJNE OCENY.
„Młodzi głosują” to program Centrum Edukacji Obywatelskiej realizowany w szkołach od 1995. Uczniowie zwiększają swoja wiedzę więcej o roli Sejmu i Senatu, ordynacji wyborczej czy neutralności politycznej.
Od 1995 roku w projektach „Młodzi głosują” wzięło udział kilka tysięcy szkół a ponad 3 miliony uczniów zagłosowało w szkolnych wyborach.
W tym roku Zespoły mogły wybrać 1 z 2 zadań głównych:
– organizacja szkolnej debaty,
– organizacja wyborów w szkole.
Wybraliśmy debatę o wyższości oceniania kształtującego nad tradycyjnymi ocenami liczbowymi. W naszej szkole od dawna stosowane są elementy oceniania kształtującego, takie jak informacja zwrotna, samoocena czy ocena koleżeńska. Nauczyciele stosują także NaCobeZu. Debatę przygotowała klasa 7a i zaprosiła do niej przedstawicieli klas 5-8. Przygotowaliśmy ją w jednej z sal. Uczniowie klasy 7a , po zapoznaniu się ze wskazówkami z poradnika, podzielili się zadaniami. Nie mieliśmy problemów z organizacja debaty. Dyrekcja i nauczyciele okazali nam przychylność i wsparcie.
Debatę prowadziła jedna z uczennic, która przedstawiła w formie prezentacji informacje o ocenianiu tradycyjnym – za pomocą stopni oraz kształtującym (OK). Następnie dyskutanci zabrali głos, przytaczając argumenty za ocenianiem kształtującym i liczbowym. Po każdej wypowiedzi publiczność mogła dopytać i upewnić się czy podany argument i przykład zostały dobrze zrozumiane.
Kilka dni wcześniej w klasie 8 odbyła się lekcja poświęcona prawu do dokonywania wyborów i uczestniczenia w wyborach. Zwykle dokonywanie wyborów poprzedzone jest dyskusją, debatą, w której każdy uczestnik może wypowiedzieć się w ważnych dla siebie sprawach. Plakaty mogli zobaczyć uczniowie na korytarzu szkolnym. Uczniowie przygotowali także gazetkę z materiałów CEO.
Debata przebiegała wg planu. Uczniowie, także ci z widowni, chętnie wypowiadali się na temat oceniania, a potem dyskutowali o innych ważnych dla nich sprawach związanych z ich funkcjonowaniem w szkole. Doszli do wniosku, że takie spotkania są potrzebne. Wnioski, uwagi zostały spisane i zostaną przedstawione władzom szkoły.
Może nasza debata nie była jeszcze doskonała, ale uczymy się. Wiemy na pewno, że jeszcze wiele razy zorganizujemy podobne spotkania, by dyskutować o ważnych kwestiach dla uczniów naszej szkoły.
M.S